1. ホーム>
  2. 教育・研究活動報告>
  3. カリフォルニア大学サンタバーバラ校にて講演

カリフォルニア大学サンタバーバラ校にて講演

岩澤知子准教授がカリフォルニア大学・サンタバーバラ校で講演。テーマは「日本文化論再考:『菊と刀』と『アメリカの鏡・日本』の比較分析」去る
(言語教育研究科.岩澤知子)

4月21日、アメリカのカリフォルニア大学・サンタバーバラ校にて、言語教育研究科の岩澤知子准教授が”Re-examining the Study of Japanese Culture–A Comparative Analysis of The Chrysanthemum and the Sword and Mirror for Americans: Japan”(日本文化論再考:『菊と刀』と『アメリカの鏡・日本』の比較分析) と題する英語講演を行いました。この講演には、同校の日本文化研究者をはじめ大学院生や学部生が集まり、1時間の講演ののち、参加者による熱心なディスカッションが繰り広げられました。

この講演は、第二次世界大戦後まもなくアメリカ人研究者によって上梓された二つの日本文化論—『菊と刀』(ルース・ベネディクト著)と『アメリカの鏡・日本』(ヘレン・ミアーズ著)—を比較考察し、さらにアメリカおよび日本社会が、この二者の主張にどのように反応したかを詳細に分析することによって、当時のアメリカ人が日本をどのように理解しようとしたか、その対照的な二つの立場を明らかにしたものです。岩澤准教授は、講演を次の言葉で締めくくっています。「ミアーズの『アメリカの鏡・日本』は、単純な日本擁護論でもアメリカ擁護論でもない。それは、我々が他者を理解するうえで、いかに感情的なイデオロギーに曇らされることのない強靭な理性を発揮しうるかを問う挑戦的な書なのです」と。このミアーズとベネディクトの歴史は、我々に何を教えてくれるのか?今、ここで問われているのは、まさに我々自身のこれからの「他者理解」と「自己理解」のあり方ではないでしょうか。

140910_01 140910_02

This lecture provides an analysis of two historical examples that show how difficult it is to pursue a meaningful intercultural understanding in an actual historic-political context. The focus here will be the case of US-Japan communication both during and after WWII. The lecture will comparatively analyze two studies of Japanese culture produced by American scholars in the 1940s, namely, Ruth Benedict’s The Chrysanthemum and the Sword: Patterns of Japanese Culture by Ruth Benedict (1946) and Mirror for Americans: Japan by Helen Mears (1948). While the former book became one of the most influential studies on Japanese culture until today, the latter was banned from translation and publication in Japan until 1953 when the American occupation ended.Acomparison of these two works provides a contrastive model that shows two different attitudes toward interpreting a foreign culture; it also prompts one to ask the ways in which these studies of Japanese culture have influenced the development of post-war Japanese self-consciousness.

Department of East Asian Languages and Cultural Studies Department of Religious Studies UCSB East Asia Center