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最新ニュース 2021年度 麗澤大学入学式 学長告辞 / Presidents Address at the Entrance Ceremony for the 2021 Academic Year at Reitaku University

2021年度 麗澤大学入学式 学長告辞 / Presidents Address at the Entrance Ceremony for the 2021 Academic Year at Reitaku University

麗澤大学 学長告辞

本日ここに、2021年度麗澤大学入学式を挙行するにあたり、麗澤大学を代表いたしまして、お祝いの挨拶を申し上げます。

新入生の皆さん、ご入学、誠におめでとうございます。春爛漫のキャンパスで、新入生を迎え、本日ここに入学式を挙行できますことを、心より嬉しく思っております。また、これまで皆さんを支えてこられたご家族、保証人の皆様はお喜びもひとしおと存じます。心よりお祝いを申し上げます。さらに後援会、麗澤校友会をはじめ、多くの関係者の皆様方には、日頃から本学の教育・研究活動に対し、深いご理解とご支援を賜り、厚く御礼申し上げます。新型コロナウイルス感染拡大防止のため、本日は大変残念ながら皆様の参列をご遠慮いただき、様々な場所でライブ配信をご覧いただいていることと存じます。この場をお借りし、重ねて感謝申し上げます。

今年度の新入生は、外国語学部・経済学部・国際学部の3学部あわせて学部生579名、大学院は言語教育研究科・経済研究科・学校教育研究科の3研究科あわせて大学院生4名、総計583名です。麗澤大学を代表いたしまして、皆さんの入学を心から歓迎いたします。

私たちは、大きく激動するグローバル社会の中にあります。情報通信や交通手段の革命的な発達やメガ自由貿易協定等の出現により、ビジネスや経済のグローバル化が急速に進展し、ヒト・モノ・カネ・情報が、国や地域の境界を越えて自由に行き来する時代を迎えています。確かに私たちの生活は豊かになりましたが、その反面、グローバル化の負の側面を象徴する出来事が、今まさに起っています。2019年12月に中国武漢市で発生し、人々のグローバルな移動により、瞬く間に、アメリカ、ヨーロッパ、そして世界へと新型コロナウイルス感染症が拡大しました。皮肉なことに、この感染症の拡大により、人々の海外移動や国内移動が制限され、世界経済と地域経済が打撃を受けていることは皆さんご存知の通りだと思います。一方で、少子高齢化社会を迎える中で、ICT革命や第4次産業革命と言われるように、デジタル・トランスフォーメーションが急速に進展しています。このように、現代は、急速なグローバル化とデジタル化が同時に進行しており、なかなか未来の姿が描けない時代でもあり、様々な領域で不確実性が増し、危機が迫っております。しかし、危機とは新しい始まりでもあります。そして、危機の時代には新しい人材が求められます。

今から86年前、我が国が昭和恐慌、ブロック経済化など一連の経済的危機に見舞われた昭和10(1935)年に、本学の創立者である法学博士廣池千九郎は、知識と道徳を両輪とする人材こそが社会に役立つという考えに立ち「知徳一体」の教育を建学の精神とし本学の前身である全寮制の「道徳科学専攻塾」を千葉県柏市の緑に囲まれたこの地に開設し、多くの人材を輩出しました。その教育方針は、第1に、「知徳一体」や「道徳経済一体」の教育、つまり自分、相手、第三者を活かす「三方よし」の教育、第2に原書による実践的な英語教育と国内外の有識者による特別講演などの実施、第3に「三方よし」の教育の実践の場としての全寮制の採用、という極めてユニークなものでした。

これら革新的かつ実践的な学びは、今の麗澤大学に受け継がれ、グローバル化とデジタル化に対応すべく新しい学びを提供しています。外国語学部では、言語習得にとどまらず、ネイティブ教員や外国人留学生との交流から異文化理解を学ぶことができ、多文化・多言語社会で活躍できるタフさ、マインドを身につけることができます。経済学部は、道徳経済一体の理念を根幹に据え、高い倫理観を持つビジネスリーダーを目指して、AI・データサイエンス科目群を設置し、全専攻でAI・情報科学を学ぶと共に、経済学・経営学の専門性と、時代を生き抜く力を身につけることができます。そして、多様な価値との共生を掲げて昨年度開設致しました国際学部は、「異なる文化や価値をつなぐ」をコンセプトに世界の事象を捉え、英語を武器に新たな知のあり方を探求し、世界で新たな価値を生み出す力を育みます。

さらに、本学では、3学部と全学教育センターが協働し、グローバル社会及びデジタル社会で不可欠な3つの学びを提供しています。

一つ目は、グローバル化に対応する「グローバル専門教育」です。iFloorでの英語教育のスペシャリスト集団CEC(Center for English Communication)による実践的語学力の習得とオンライン留学・オンラインを使った海外提携校との国際交流やリアル交換留学等による世界の最前線で活躍できるグローバル力の養成です。こうしたグローバル教育が評価され、「THE世界大学ランキング日本版2021」の国際性部門で全国18位・県内5年連続1位にランキング入りし高評価を得ています。

二つ目は、本学の建学の理念である「知徳一体」、及び「道経一体」に基づく「道徳教育」です。自分を理解し他者の理解につなげ、幅広い視野から「自分、相手、第三者を生かす三方よし」の思想を学びます。この建学の理念に基づく道徳教育が追及している方向性は、国連が定めた世界の共通目標「持続可能な開発目標」(SDGs)が目指す豊かで活力ある「誰一人取り残さない」社会を実現するという方向性と同じであると考え、本学では、毎年SDGsフォーラムと学生プレゼンコンテストを開催しています。新入生の皆さん、是非このコンテストに挑戦してください。

三つ目は、デジタル化に対応する、ビッグデータを駆使して新領域を切り拓く「データサイエンス教育」です。本学は文系の大学ですが、例えば外国語学部の学生が得意の語学力を身につけると共に、他学部履修制度を利用して、経済学部のグローバル・マーケティングやAI・情報科学を学び、文理融合型の「品格あるグローバル・リーダー」として活躍することが可能となります。

しかし、グローバル化やデジタル・トランスフォーメーションが急速に進行し、先が見通せない時代では、学び方の変革も求められます。今までの大教室での座学形式の教員による伝授型教育モデルだけでなく、アクティブラーニングやPBL(課題解決型学習)の導入が必要になります。つまり、学生は、課題(仮説)の設定、データや情報を収集し、仮説検証・分析、解決策の提示を主体的に行い、教員はサポート側に回りアドバイスに徹する教育システムです。本学では既に、1年生対象にPBL型の柏市との「麗澤地域連携実習」を実施し、成果を上げています。是非参加してください。

もう1つ紹介いたしたいのは、主体的な学びとして、在学中に読書の習慣と豊かな教養を身に付けてほしいとの思いから教職員と図書館の皆さんとで作成した、『麗澤大学生に読んで欲しい100冊』という冊子です。是非大いに活用していただきたいと思います。

最後に、本学の校歌で「日々に孜々、日に新たなり」と詠われていますように、皆さんが本日から新たな一歩を踏み出し、充実したキャンパスライフを送られますことを祈念し、告辞といたします。

2021年4月2日
麗澤大学 学長 徳永 澄憲

Presidents Address at the Entrance Ceremony for the 2021 Academic Year at Reitaku University

On behalf of the Reitaku University, I would like to offer my warmest congratulations to all those who are marking the occasion of the 2021 Entrance Ceremony.

In extending sincere congratulations to all our new students, I take great pleasure in being able to welcome you to the entrance ceremony here today on our campus in the midst of spring. I likewise extend my heartfelt congratulations to the families and guarantors who have supported you to this point and who, I feel sure, are also very happy. In addition, I must record how indebted I feel to the supporters’ association, the Reitaku Alumni Association, and to the many others who have demonstrated their deep understanding of our mission by supporting our educational and research activities. In order to prevent the spread of the new coronavirus, I regret very much that you are not able to attend today’s meeting, and will be watching a live broadcast of it in various locations, but I hope you will allow me this vicarious opportunity to thank you again.

The total number of new students this year is 583; there are 579 undergraduates from the three faculties of Foreign Languages, Economics, and International Studies, and 4 graduate students from the three graduate schools of Language Education, Economics, and School Education. On behalf of Reitaku University, I would like to extend a hearty welcome to all of you.

We find ourselves today members of a global society undergoing major upheavals. With the revolutionary development of information communication and transportation, and the emergence of mega free trade agreements, the globalization of business and the economy has progressed rapidly, and we have entered an era in which people, goods, money, and information can move freely across national and regional boundaries. In December 2019, an outbreak of the new coronavirus infection occurred in Wuhan City, China, and the global movement of people meant that it quickly spread to the United States, Europe, and the rest of the world. Ironically, as we all know, the spread of this infection has restricted people’s movement both overseas and within Japan, hurting the global and local economies. But longer-term transformations have not ceased as a result: digital technology continues to advance rapidly; we still face a society with a declining birthrate and aging population, and the ICT revolution and the fourth industrial revolution unfold before our eyes. The present age is one in which rapid globalization and digital transformation are occurring simultaneously, making it difficult to envision the future. So today’s crisis is also a new beginning, and in such times, new human resources are required.

Eighty-six years ago, in 1935, at a time when Japan was experiencing a series of economic crises, including the Showa Depression and the shift to a bloc economy, the founder of our university, Dr. Chikuro Hiroike, a doctor of law, contended that human beings possessed of both knowledge and morality are useful to society. Our school’s forerunner, the Moralogy College, was established in Kashiwa City, Chiba Prefecture, surrounded by greenery, and has produced many talented students.  Our educational policy remains very unique: first, an education based on the “unity of knowledge and virtue” and the “unity of morality and economy,” in other words, an education based on the “sampo yoshi” principle of making the best use of oneself, others, and third parties; second, practical English education using original books and special lectures by experts from Japan and abroad; and third, the adoption of a boarding system as a place to put “sampo yoshi” education into practice.

Today’s Reitaku University has inherited these innovative and practical studies, and we are taking initiatives to meet the needs of globalization and digitalization. In the Faculty of Foreign Studies, students acquire not only language skills but also cross-cultural understanding through interaction with native teachers and foreign students and acquire the resilient mindset needed for participation in a multicultural and multilingual society. The Faculty of Economics and Business Administration is based on the principle of unity of morality and economy and has established a group of AI and data science subjects with the aim of developing business leaders with a high sense of ethics. All of its students engage with AI and information science, as well as acquiring expertise in economics and business administration that will enable them to survive in the times to come. The School of Global Studies, which was established last year with the goal of promoting coexistence in a world of diverse values and the mission of “connecting different cultures and values” to help students understand world events, explore new ways of using English as a resource, and develop the ability to create new value in the world.

In addition, the three faculties and the centers for global education are working together to provide three types of learning that are essential in our global digital society.

The first is a response to globalization that we term “Global Specialized Education,” through which students can acquire practical language skills via the Center for English Communication (CEC), a group of English education specialists on the iFloor. Here they develop global skills through online study abroad programs, international exchange with overseas partner schools using online, and real exchange programs that will enable them to work at the forefront of the world economy. Our approach to global education has been highly evaluated and we have been ranked 18th in Japan and 1st in the prefecture for 5 consecutive years in the international category of “THE World University Rankings Japan 2021.”

The second type of learning we offer is “moral education.” This is based on our founding principles of “unity of knowledge and virtue” and “unity of morality and economy,” and introduces students to the concept of “sampo yoshi,” which means to make the best use of oneself, others, and third parties, from a broad perspective. We believe that moral education based on this founding principle moves in the same direction as SDGs, aiming to realize a prosperous and vibrant society where “no one is left behind.” We encourage all new students to take up this challenge.

The third is a response to digitalization we call “data science education” and it opens up new areas for our students by making full use of big data. Although our university is a liberal arts university, foreign language students, for example, can master the language skills they are good at and also acquire global marketing, AI, and information skills in the economics department by using the enrollment system of other departments, and become “global leaders with moral character” who work for the happiness of people.

However, in this era of rapid globalization and digital transformation, where the future is unpredictable, we always need to review and change the ways we learn. So, in addition to the conventional classroom-based educational model taught by teachers, we have introduced active learning and PBL (Problem-Based Learning). Here students take the initiative in identifying a problem, collecting data, information, and knowledge, creating and verifying hypotheses, presenting solutions, and making presentations, while teachers act as facilitators and providers of advice. Our university has already implemented a PBL-type “Reitaku Community Collaboration Practicum” with Kashiwa City for first-year students, and it has been very successful. We hope you will participate in this program.

I would like to draw your attention to a booklet entitled 100 Books We Wish All Reitaku University Students Would Read, which was created by the faculty and library staff in order to encourage students to acquire the habit of reading widely and accessing a rich culture as part of their independent learning. I hope you will make good use of this too.

Finally, as our school song says, “Every day you must be born anew.” I would like to conclude my address by wishing you all a fulfilling campus life as you take a new step forward from today.

April 2, 2021
Suminori Tokunaga, Ph.D.
President of Reitaku University

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